Motivation til at gøre en forskel

Individuel kostvejledning, kurser & foredrag - se introduktionsvideo

Foredrag i Faxe "Fra mad til energi" d. 14 feb. kl. 19-20:30

Online Kursus "Kickstart din fordøjelse" d. 24 feb. - 12 dage Grøn Mad

Workshop "Grøn Mad" på Hellested Friskole d. 5. mar. kl. 10-13

Intro til Ernæringslinjen

Se YouTube video her

Autoimmune sygdomme

Er du én blandt 400.000 danskere, som lever med en autoimmun sygdom? Tjek ind på det næste kursus, hvis du gerne vil tage ansvar for dit eget helbred! Istedet for at hæmme dit immunforsvar med medicin, så viser jeg, hvordan du selv kan hjælpe dit immunforsvar til at komme i balance - skal du med på rejsen?

Mere info

Hjertekar sygdomme

Er du én blandt 500.000 danskere, som lever med en hjertekar sygdom? Tjek ind på det næste kursus, hvis du gerne vil tage ansvar for dit eget helbred. Istedet for at dæmpe dine symptomer med medicin, så viser jeg, hvordan du selv kan hjælpe dit hjerte og kredsløb til at komme i balance - skal du med på rejsen?

Mere info

Fordøjelses problemer

Har du problemer med din fordøjelse enten som diarré, forstoppelse, mavekneb, udspilet mave eller træthed efter et måltid, så er der hjælp at få. Ved hjælp af kosten kan du påvirke din fordøjelse til det bedre. Hvergang du spiser dannes mavesyre samt fordøjelsesenzymer, som skal spille i takt for, at din fordøjelse fungerer optimalt.

Mere info

Barnløshed

Står et barn øverst på ønskesedlen, men har det ikke kunnet lade sig gøre, og er du klar til at tage ansvar for dit eget helbred, så kom med på det næste kursus "Boost din fertilitet". Gennem undervisning og individuel vejledning finder vi frem til hvorledes din kost kan optimeres, således at chancen for at blive gravid øges.

Mere info

Detox

Har du brug for hjælp til at få mere energi og overskud, så kan en detox (udrensning) være det rette for dig. Jeg tilbyder detox forløb over 4 uger i maj-juni 2016, som består af teori omkring ernæring, vegetardiæt samt saftfaste. Kursisterne er begejstrede for den nye energi. Er du klar til at prøve noget nyt?

Mere info

Vægttab

Er du træt af at tælle kalorier, veje din mad eller helle tiden tjekke fedtprocenten i maden når du er ude at handle? Så er det tid til at skifte fokus - jeg kan hjælpe dig med dit vægttab, således at det bliver nemt og overskueligt i hverdagen og uden den store matematik, men istedet fokus på sunde råvarer og nem tilberedning

Mere info

Mere info

Referencer - Blog indlæg - Social media

"Vi har været rigtig glade for vores samtaler, som har været både en hjælp og inspiration til at blive bedre til at lave sundere mad. Vi har virkelig haft glæde af kostomlægningen, som Pernille har været en stor del af"

Helle & Anders

"Pernille har hjulpet mig med at finde tilbage til, hvad jeg vil betegne som et godt og normalt liv igen, efter flere år med dårligt helbred og manglende trivsel"

Jon From

Blog indlæg

Din tarmflora snakker til dig!

Menneskets tarmflora har i mange år stået i skyggesiden rent forskningsmæssigt,men nu vælter det frem med spændende nye studier, som slår fast, hvor stor en betydning tarmfloraen har på dit helbred.

Tarmflora

Tarmflora

Tarmfloraen, som også kaldes tarmens mikrobiota, er en betegnelse for de mikroorganismer, der lever i vores tarmsystem. Af mikroorganismer findes der både bakterier, svampe og protozoer. Men bakterierne udgør >90% af de organismer, der er tilstede i tarmen.

Man siger, der findes 40.000 milliarder bakterier i vores tarm!! WOW - det er godt nok mange og lidt svært helt at forstå. Og ud af disse mange milliarder bakterier, er der flere tusind forskellige slags, så for at sige det som det er, så har jeg IKKE styr på alle de forskellige bakterier. MEN en ting er sikkert sammensætningen og mængden af disse har stor betydning for dit helbred og dermed dit velvære.

De gode og de dårlige bakterier

Som du kan se af tegningen, findes der gode og dårlige bakterier. Mest kendte er E.Coli, Salmonella og Listeria, da de er sygdomsfremkaldende og ofte hører vi disse nævnt i medierne. Men, der er også E. Coli typer, som er gavnlige. Lactobacillus (mælkesyre dannende bakterier) kender vi også fra vores syrnede mælkeprodukter (L. acidophilus) og ost (L. Casei) og for dem der kan tåle mælk kan de have en gavnlig effekt på tarmfloraen.

Tarmflora
tarmflora og hjernen

Tarmflora og hjernen

Nyere studier viser også, at dine tarmbakterier producerer op til flere neurotransmitter (signalstoffer, der bruges i hjernen), såsom GA

A (gamma aminobutansyre) og serotonin. Samtidig vides det, at tarmen kommunikerer med hjernen via den store Vagus nerve. Man mener derfor, at tarmfloraen påvirker kemien i din hjerne i forskellige grader efter hvilke bakterier der findes i din tarm. Og visse bakterier kan  være med til at skabe en ubalance i neurotransmitterne i hjernen således, at du har højere risiko for angst, depression og ADHD (1).

Tarmflora og overvægt

Andre studier viser en sammenhæng mellem tarmfloraen og overvægt. Det viser sig at overvægtige har en ændret tarmflora og en mindre diversitet, hvilket menes at påvirke deres risiko for overvægt.

Hvordan får vi så en optimal tarmflora? Her er det maden spillen en stor rolle. Hvis vi spiser mange lette kulhydrater (sukker, stivelse) til daglig, så opformeres de ugunstige bakterier, hvormed en kost høj i fiber (grøntsager, frugt & fuldkorn) gavner de gavnlige bakterier således, at der bl.a. dannes flere kortkædede fedtsyrer. De kortkædede fedtsyrer (såsom propionat, eddikesyre og smørsyre) har en gavnlig effekt på kroppen, da de bl.a.:

  • Sænker mængden af glukose i blodet (blodsukkeret)
  • Øger insulin følsomheden
  • Hæmmer inflammation
  • Øger GLP-1 (Glucagon like peptide-1) og leptin sekretionen, som bl.a. øger din mæthedsfølelse

Altsammen er det med til at mindske risikoen for overvægt (2). Du kan læse mere om fibre, smørsyre og dens gode effekter på bloggen Butyrat - hva' for noget?.

 

Maden du spiser

Fermenterede grøntsager

 

Fermenterede grøntsager er grøntsager, der under iltfattige vilkår gærer / fermenterer. De er egentlig ret lette at lave. Og jeg kan varmt anbefale Aarstidernes bog "Fermentering, Kraut, Kimchi og Kombucha" fra 2015, den kan købes i de fleste boghandler (3). I bogen er der utallige opskrifter på fermenterede grøntsager.

Pointen ved de fermenterede grøntsager er, at f.eks. hvidkål fra naturens side er fyldt med gode bakterier, der under de rette vilkår (iltfri, saltlage ved stuetemp.) starter en gæringsprocess op. Du fintsnitter kålen og "presser" saft ud af den, ved at knuge den, fylder den derefter på et glas og holder kålen nede i væsken. Derefter opformeres de gavnlige bakterier og kålen gæres i en 5-6 uger. Kålen bliver blødere i struktur og syrlig i smagen. Den spises direkte fra glasset og er en slags "levende probiotika", der går direkte i tarmen og støtter den eksisterende tarmflora. Det smager super lækkert, som en slags surt til f.eks. aftensmaden eller i din sandwich.

Antibiotika

Antibiotika har været på markedet siden 1942 og var revolutionerende, da den var med til at udrydde flere sygdomme, som tidligere ikke kunne behandles og som havde en stør dødelighed. Antibiotika er nødvendig, og mange ville dø, hvis vi ikke havde denne medicin. Men husk, at hver gang du får antibiotika behandling, da slår du størstedelen af din tarmflora ihjel, og derfor er det lidt, som at starte fra scratch med at opbygge din tarmflora.

Derfor anbefaler jeg altid at spise godt med fibre (grøntsager) samt at tage et tilskud med probiotika (f.eks. mælkesyre bakterier) i 3 mdr. efter en behandling med antibiotika for at oprette en god tarmflora, efter sygdom.

MRSA

MRSA (Methicillin Resistent Staphylococcus Aureus) er en bakterie, som er resistent overfor antibiotika midlet methicillin, som er en slags penicillin. MRSA er som sådan ikke farlig for sunde og raske mennesker, hvor immunforsvaret ofte selv kan klare at nedkæmpe infektionen med disse stafylokokker. Men derimod kan det være livsfarligt for en svækket person (især ældre personer) at blive smittet med denne ved f.eks. en operation eller anden sygdom, hvor den gængse penicillin ikke virker (4). Derfor er det meget vigtigt, at vi ikke får udskrevet antibiotika ved en mindre infektion, som kan klares med et par dage i sengen. Men kun anvender det når der er brug for det (i samråd med lægen).

Kilder:

  1. Thakur et al., 2014 J Pharmacol Clin Toxicol 2(1):1016
  2. Canfora et al., 2015 Nature Reviews Endocrinology p. 577-591
  3. Peterson, Ejlersen & Ingemann (2015): Fermentering, Kraut, Kimchi og Kombucha. Forlaget Peoples Press.
  4. https://www.sst.dk/da/sygdom-og-behandling/smitsomme-sygdomme/mrsa
  5. Foto: www.123RF.com stock photo 

Vi syntes godt om Ernæringslinjen